(099)-968-69-03; (096)-231-81-33; (073)-464-11-65

Компаративні міні дослідження на уроках української літератури

Компаративні міні-дослідження на уроках української літератури Компаративний аналіз художнього твору – це такий аналіз, коли порівнюються твори (як правило, різних національних літератур) за певними спільними аспектами: тематикою, образами, засобами художньої виразності, мотивами тощо. У своїй практиці найчастіше використовую компаративні міні-дослідження, які допомагають краще осягнути твір. Часто обираю для порівняння твори, які не є традиційними для компоративного аналізу. Наприклад, пропоную учням порівняти пригоди закоханих Тоні і Віталика, героїв О.Гончара, та Тома Сойєра і Беккі, героїв Марка Твена. У результаті такого порівняння учні приходять до висновку, що в екстремальних ситуаціях, у яких опинилися обидві пари, виявилися найкращі риси закоханих. Приклади компаративних міні-досліджень Компаративне міні-дослідження образів героїв Марка Твена Тома Сойєра і Беккі та героїв О.Гончара Тоні і Віталика «Коло думок» Поміркуйте, будь ласка, чому військові льотчики вважають, що «зоряне море бомбити важко…»? (Можливо, тому що людині, навіть військовій, важко свідомо нищити красу. Любити та шанувати прекрасне – природна здатність людини) Евристична бесіда 1. Чи можна назвати ситуацію, в яку потрапили Тоня та Віталик на судні, екстремальною? (Так. Юні закохані не можуть повернутися на берег, оскільки їхній баркасик відв’язався. У них немає ані води, ані продуктів. Удень на кораблі надзвичайно жарко, уночі – холодно. Можливе бомбардування корабля, оскільки судно є мішенню для військових літаків). 2. Чому, на вашу думку, письменник створює для своїх героїв таку екстремальну ситуацію? (Саме в такій ситуації перевіряються почуття та виявляються основні якості людини). 3. «Любов поєднує в собі всі хороші якості людини», – вважав Оноре де Бальзак. Які хороші якості закоханих Віталика та Тоні виявляються в екстремальній ситуації? (Герої за таких непростих обставин не втрачають своєï людськоï гiдностi, своïх почуттiв. Тоня жодного разу не дорікнула Віталику, що той піддав небезпеці її життя, по-материнському піклується про нього, підтримує юнака, вірить у його розум та кмітливість. Віталик не занепадає духом, не втрачає самовладання. «Шукати, думати, боротись - в цьому тепер ти весь»,– розмірковує юнак. Він планує «шукати двигунів, спробує викресати вогню, добуде для Тоні забортової води…» Учитель. Пропоную згадати ще один твір, з яким ви знайомилися на уроці світової літератури у 5-му класі. Можливо, ви самі назвете цей твір та його автора, якщо я нагадаю вам про одну із подій, описаних у творі: закохані хлопчик і дівчинка заблукали у печері. («Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена). Запитання Пригадайте, у чому схожість історій, які розповіли видатні письменники – американець Марк Твен та українець Олесь Гончар? (Так як і герої О.Гончара, Том і Беккі були закоханими. Вони також вчинили необачно, залишивши своїх друзів та вирушивши в небезпечну мандрівку печерою. Хлопчик і дівчинка опинилися в екстремальній ситуації, заблукавши у лабіринтах печери: вони не могли повернутися додому, в них було обмаль їжі, догоріла свічка, діти були у відчаї. Проте Том, як і Віталик, наполегливо шукає виходу, відчуваючи, в першу чергу, відповідальність за життя дівчинки). Учитель. Так, ті «хороші якості людини», які, за словами О.де Бальзака, поєднує в собі любов, виявилися у Тома і Беккі, як і у Тоні та Віталика. Ось давайте послухаємо: «– Томе, я так хочу їсти! Том дістав щось із кишені. – Пам’ятаєш, що це? – запитав він. Беккі ледь помітно всміхнулася. – Наш весільний пиріг, Томе. Том розділив той шматок на двох, і Беккі з апетитом з’їла свою половину, а сам він відламав від своєї лише маленький кусничок. ... Минали години, і бранців печери знов почав мучити голод. У Тома ще лишилася його пайка пирога, отож вони поділили її і з’їли…» Отже, Том ділиться останнім шматочком пирога з Беккі, виявляючи при цьому ті «хороші якості людини», які супроводжують кохання. Історія про Тома і Беккі закінчується щасливо. Вони знаходять вихід із печери і повертаються додому. Історія Тоні і Віталика у новелі «Залізний острів» має відкритий фінал. Прочитайте, будь ласка, чим закінчується новела. Виразне читання уривку Обговорення – Як ви гадаєте, чому попри всю трагічність ситуації, автор закінчує новелу змалюванням картин краси та милуванням своїх героїв нею? Поміркуйте, чи є у цьому щось символічне? (Віра письменника в красу, яка врятує гармонію світу. Віра героїв у свій порятунок). – Поділіться своїми передбаченнями: чи врятуються Тоня та Віталик? (Врятуються, тому що вони, як і Том і Беккі, не втрачають надії, шукають вихід; тому що вони кохають один одного і вірять у свої сили) Отже, використання елементів компаративного аналізу (міні-досліджень) на уроках з вивчення певного твору, найперше, сприяє кращому осмисленню того твору, який вивчається. На сьогодні існує досить великий практичний досвід застосування компаративного аналізу художніх творів української та світової літератур, оскільки багато вчителів (особливо тих, хто викладає обидві літератури) активно використовують його на своїх уроках. Наведу декілька прикладів ключових моментів компаративного аналізу художніх творів, розміщених у порівняльних таблицях (із практики вчителів-словесників України). Компаративне міні-дослідження образів Катерини (Марко Вовчок «Максим Гримач») та Офелії (В.Шекспір «Гамлет») Учитель. Горда Катря нікому не повідала про своє горе, не дорікала, не жалілася на свою нещасну долю. Вона сплела вінок, який мав розповісти про її почуття. «Вона сидить у садочку та вінок плете з червоного та з білого маку, зеленим барвінком перевиває». Про що ж «розповідав» дівочий вінок? Щоб відповісти на це запитання, потрібно з’ясувати символіку використаних Катрею квітів та кольорів. «Довідкове бюро» Квіти. Мак вважається символом сну і смерті. Барвінок у народній поезії є символом подружнього щастя. Вважається, що барвінок садять дівчата, щоб бути завжди коханими і бажаними. Кольори. Білий – символ невинності, чистоти й радості (вважається поховальною символікою). Червоний – це символ любові і символ страждань (вважається поховальною символікою). Зелений – символ краси і молодості (символіка життя). Евристична бесіда – Про що ж «розповідав» вінок Катрі? (Можливі відповіді: Про те, як молода невинна дівчина мріяла про кохання і як сильно тепер страждає. Про те, як смерть убила мрію про подружнє щастя. Про те, що без коханого Катрі не жити. Про те, що смерть виявилася сильнішою за прагнення жити і любити. А може, вінок сплітався як докір батькові про загублене життя). – Пригадайте, з якою героїнею із світової літератури перегукується образ Катерини? (Офелія із трагедії В.Шекспіра «Гамлет»). – Що спільного ви помітили у цих образах? (Трагічне кохання стає причиною смерті обох героїнь. Обидві кидаються у воду з верби, обидві перед смертю плетуть вінки). Учитель. Хочу нагадати вам, що вінок Офелії був сплетений як поховальний вінок – із одного виду квітів – гвоздик, які мають поховальну символіку. Компаративне міні-дослідження (Марко Вовчок. «Максим Гримач» та М.Лермонтов. «Герой нашого часу», розділ «Тамань») Учитель. Загадковість і таємничість – це характерні риси романтичних творів. Пропоную вашій увазі уривок із розділу «Тамань» роману Михайла Лермонтова «Герой нашого часу». Ваше завдання – прослухати уривок і пояснити, свідком яких таємних дивовижних подій став герой роману Лермонтова Григорій Печорін. Учень зачитує уривок від слів «Я, с трудом спускаясь, пробирался по крутизне, и вот вижу…» до слів «– Ну что ж? в воскресенье ты пойдешь в церковь без новой ленты». Бесіда за запитаннями  Які таємничі події описані в цьому епізоді? (Дівчина із сліпим чекають на березі моря контрабандиста Янко, який має доправити товар).  Як ви гадаєте, Янко припливе в цю ніч, адже на морі не на жарт розігралася буря і розстелився туман? (Прогнози учнів) Давайте прочитаємо цей уривок до кінця. Учень читає уривок до кінця (до слів «Надо было вернуться домой; но, признаюсь, все эти странности меня тревожили, и я насилу дождался утра»). Запитання Яким ви уявляєте контрабандиста Янко? За що його кохає дівчина? (Сміливий, рішучий, вправний). Учитель. Марко Вовчок не дає у своєму оповіданні розгорнутих описів того, яким чином доправляли контрабандні товари, як це зробив Михайло Лермонтов. Проте з опису Лермонтова ми можемо уявляти, що справа ця небезпечна і потребує великої мужності. Завдання.  Поміркуйте, у чому схожість героїв: Янка і Семена? (Вони обоє молоді контрабандисти, ризикують життям, рішучі, сміливі, мужні; їх кохають гарні дівчата).  Знайдіть і зачитайте, за що покохала Семена Катря. («Найчастіше припливав молодий козак Семен, уродливий парубок, хисткий, як очеретина, смілий, як сокіл, – і щиро покохала його наша гордовита Катря»). Фрагменти конспекту уроку української літератури Тема. Новела-засторога О.Гончара «Залізний острів» Компаративне міні-дослідження новели О. Гончара «Залізний острів» та оповідання Р.Бредбері «Усмішка» Бесіда за текстом твору «Залізний острів» 1. Як зустрічає закоханих корабель? (Похмуро, непривітно) 2. Складіть асоціативний ланцюжок характеристик до судна, на яке прибули закохані. (Сталеве громаддя, залізний острів, руйнування, смерть, запустіння, небезпека, тривога, страх тощо) 3. Чому корабель сприймається читачами як символ руйнівної сили цивілізації? (Корабель уявляється сталевою громадою, яку виготовили і використовували люди. Він, напевно, слугував для військових цілей, виконував смертоносну функцію. А тепер його використовують як мішень для військових навчань). 4. Назвіть образи руйнування, запустіння і смерті на кораблі. (Сіре залізне громаддя, щогла похилена набік, наче після урагану. Облуплена, облущена фарба бортів. Іржа… Ілюмінатори, засновані павутинням, обірваний трос. Самотня чорна ґава. Покарьожені труби, обрізані проводи, залізний хаос. Де-не-де палуба повидималась якимись пухлинами, видно на ній якісь пробоїни, рвані дірки, люки, зяючі в прірву… Біліє розсипане вапно, крихти цементу…) 5. Зачитайте, як поводять себе закохані в перші години свого перебування на кораблі. Доведіть, що письменник у зображенні корабля та поведінки закоханих використовує антитезу: потворне – прекрасне, смерть - життя («..на сталевій арені могутніх рудо-іржавих палуб владарює сміх, їхня любов!» «б'ються на цьому сталевому гіганті оці їхні двоє невтомних, стукотливих у грудях сердець…» тощо) Учитель. У цьому щира віра О.Гончара, що життя, кохання, прекрасне, людське здатне протистояти руйнівній силі цивілізації. Я пропоную вам пригадати відомий твір, який вивчався на уроках світової літератури у 6-му класі, у якому також демонструється віра письменника у здатність мистецтва як категорії прекрасного гармонізувати життя і здолати руйнівні наслідки цивілізації. Хто може назвати цей твір? (Р.Бредбері «Усмішка») Учитель зачитує уривок із оповідання Р.Бредбері «Усмішка» «Том не встиг і ойкнути, як навколо зчинився страшенний ґвалт. Боляче штовхаючись, натовп поніс його до картини. Поліцаї, рятуючись, розбіглися геть. Почувся різкий звук розірваного полотна. Безліч рук, мов дзьоби голодних птахів, тяглися до картини й роздирали її на шматки. Тома майже проволокли по знищеному портрету. Сліпо наслідуючи інших, він ухопився за край фарбованого полотна, смикнув, затис у руці відірваний клапоть, а тоді впав і, відчуваючи болючі удари багатьох ніг, викотився з натовпу». Обговорення  Пригадайте, яку картину як атрибут ненависної цивілізації шматували люди, що пережили ядерну війну? («Джоконда» Леонардо да Вінчі).  Що саме затис у руці Том? (Клаптик полотна із зображенням посмішки Джоконди).  Чому у читачів виникає відчуття того, що світ буде врятований? (Том здатний відчувати красу, і він навчить людей бачити і цінувати прекрасне).

Автор: Лавринюк Олександр
Клас: 8 клас
Розміщено: 2018-10-19 09:29:07
Переглядів: 16